Umění jako kritika společnosti ve filozofii Theodora W. Adorna
Datum konání
Čas konání
Přednášející a afiliace
Rok a semestr
Citace
Anotace
Theodor W. Adorno, významný představitel německé kritické teorie, ve své filozofické koncepci věnuje značný prostor otázce sociálního významu umění. Přednáška se zaměří na objasnění kritického potenciálu, který Adorno umění připisuje; v Adornově uvažování totiž umění představuje téměř jediný prostor pro kritiku stávajícího společenského systému. Pro objasnění Adornova specifického pojetí schopnosti umění kritizovat společenský systém přednáška využije zdánlivě marginální pojem estetické syntézy, který umožňuje návaznost uměleckých děl na společenské principy i jejich odstup od nich dobře vysvětlit. Estetická syntéza sama totiž pro Adorna značí modifikovanou podobu racionálního procesu, který působí ve společnosti.
Přednáška se dělí na tři části. První část stručně nastíní kontext Adornovy sociální filozofie, který je relevantní pro otázku kritického potenciálu umění. Druhá část vysvětlí, resp. zrekonstruuje, pojem estetické syntézy, jelikož Adorno sám jej používá spíše okrajově. Ve třetí, závěrečné části přednáška ukáže, že svého kritického postoje vůči společenskému systému umělecká díla dosahují prostřednictvím své vnitřní rozpornosti. Právě tato rozpornost jim umožňuje působit vůči společnosti nejen subverzivně, ale zároveň v utopickém gestu poukazovat na možnost její změny.