Generativní umělá inteligence jako nástroj vzdělávání

Kategorie

Akce

V pátek 13. prosince 2024 se na Fakultě filozofické ZČU v Plzni uskutečnil interdisciplinární workshop s názvem „GenAI jako nástroj vzdělávání“, který reflektoval aktuální možnosti využití generativní umělé inteligence (GenAI) v terciárním vzdělávání a výzkumu.

Po dvou letech od spuštění aplikace ChatGPT bylo cílem workshopu zhodnotit využitelnost současné GenAI pro potřeby univerzitní výuky propojené s výzkumem napříč humanitními a technickými obory. Celodenní workshop, který čítal k padesáti účastníkům, byl pestrou mozaikou jedenácti příspěvků akademických pracovníků a doktorandů z Katedry filozofie FF, Katedry informatiky a výpočetní techniky, Katedry kybernetiky a Katedry matematiky FAV ZČU. Byla diskutována témata jako generování a analýza humanitně zaměřených textů pomocí AI, využití AI při programování a testování softwaru či při výuce matematiky.

Ačkoliv převládala shoda na tom, že systémy jako ChatGPT-4o, Gemini 1.5 či Claude 3.5, jež umožňují komunikaci v přirozeném jazyce, obecně představují výzvu pro osvojování si znalostí a tvůrčí práci, ukázalo se, že řada očekávání spojovaná s nasazením GenAI v terciárním vzdělávání jsou přemrštěná. Chatboty založené na velkých jazykových modelech mohou sice sloužit jako generátory inspirativních nápadů nebo překladače úloh pro další expertní systémy, avšak z podstaty svého fungování vykazují značnou míru nespolehlivosti — jak při počítání, tak při psaní kódu či odborného textu.

Workshop byl uspořádán Katedrou filozofie na podporu rozvoje interdisciplinárního studijního programu Filozofie pro umělou inteligenci a v rámci řešení projektu ZČU PRVA-24-028.

Program workshopu naleznete na FB události: https://fb.me/e/7D4yN7hng

Více v článku!

Další články

Výběrové řízení INTER

Výběrové řízení INTER

Fakulta filozofická vyhlašuje výběrové řízení v programu INTER, který Vám umožňuje realizovat...

Skip to content